tisdag, januari 17, 2006

Ny termin

Idag var det återigen dax för en ny termin, med nya möjligheter och nya utmaningar. Tyvärr tycker jag väl att dagens föreläsning var seg, för mycket kemi för min del, det ska vara en kurs i ekologisk hållbarframtid. Något som vår kära stat har kommit fram till att alla som ska bli lärare måste ha, så det är väl bara å bita i det sura äpplet och gå på föreläsningarna och hoppas att det blir mindre kemi och mer sådant som miljöaspekter som en annan tycker är intressant.

Förutom pedagogik med didaktisk inriktning B, 15p ska jag gå klart specialpedagogik A på 15p. Men lilla jag får väl inte nog här utan ska ju även jobba som lärarvikarie några timmar varje vecka. Fattar inte hur jag tänker.. tar åt mig så enormt mycket hela tiden. Har ju mina studiepolitiska åtagande och spexet också, sen har jag ju min underbara dotter.

Ebba är nog en av de mest underbara 4 åringar som vandrar på denna jord, enormt stor empati för andra människor har hon. Hon frågar fortfarande 1 år efter Tsunami var hennes 2 år äldre dagiskompis har det i himlen. Om hon inte frågar om det så konstaterar hon helt enkelt att Matilda är död och frågesätter varför ingen av hennes (ebbas) dagiskompisar kommer ihåg Stora Matilda. Jag kan inte låta bli att undra vad denna brådmogna 4 åring ska ta vägen som vuxen. Hon har ju redan framtidsplaner som är samma som för 2 år sedan. Då skulle hon lära sig läsa och skriva så hon kunde börja på mammas skola och lära sig operera tigrar, men jag skulle få ta hand om ekorrarna då hon ansåg de vara farliga. HEhe
Idag säger hon att hon vill hålla på med alla djur, tigrarna skulle hon lära upp så de skulle jaga bovar. Sen har hon sagt att hon ska gå med i spexet när hon börjar på mammas skola. Hon är så rar i sina naiva 4 årings tankar. Men hon över på sitt skrivande så kanske en dag även hon får börja på en ny termin på ett lärosäte någon stans i världen.

1 kommentar:

Maja sa...

Så smart som Ebba är ska det nog inte vara ett problem :)